معرفی مراحل کشتارگاه دام سنگین

    معرفی مراحل کشتارگاه دام سنگین

    کشتارگاه به محلی گفته می شود که دام های زنده از قبیل گاو و گوسفند در کشور ما ایران به منظور تهیه گوشت به آنجا انتقال داده شده و با توجه به رشد جمعیت و بهداشت عمومی  کشتارگاه های سنتی به صنعتی تبدیل و تامین گوشت موردنیاز برای مصرف عموم را به عهده گرفتند .

    شرح مختصر از کشتارگاه دام سنگین (گاو)

    دام های زنده برای کشتار یک روز قبل به محوطه کشتارگاه (قرنطیه ) منتقل و برای ذبح در روز بعد آماده کشتارگاه میشوند.

    لوازم و تجهیزات خط کشتارگاه سنگین  :

    برای شروع ابتدا دام از راهروی مخصوص برای ورود به تله گاوی هدایت میشود.

    ساخت تله گاوی از پروفیل با پوشش گالوانیزه گرم و جک های پنوماتیکی می باشد.

    • ایستگاه اول : تله گاوی قرار دارد که درب وردی تله به وسیله جک پنوماتیکی به صورت عمودی باز و بسته میشود . درب تله پس از باز شدن و قرارگرفت دام در تلبه بسته شده و آماده برای کشتار میشود . برای سرعت بخشیدن به این روند به ۲۰۰ الی ۳۰۰ راس در یک شیفت کاری کمتر از ۶ تا ۸ ساعت از شوک الکتریکی که توسط اپراتور مربوطه بوسیله تفنگ شوک برق را به بدن دام منتقل می نماید. میزان خروجی ولتاژ نباید از ۱۱۰ ولت بیشتر باشد. چراکه ولتاژ بالا باعث ایست قلبی و پمپاژ نکردن قلب و تخلیه نشدن خون از بدن دام گردیده که اصطلاحا به آن یونیزه شدن می گویند که دراین مورد رنگ گوشت سیاه و تیره می گردد.

     

    تجهیزات کشتارگاه گاوی

    • تجهیزات کشتارگاه گاوی

    شرکت پیشگام صنعت نوین آماده ارائه مشاوره کشتارگاه دام به صورت رایگان در هرجای ایران است.

    • ایستگاه دوم : لوازم و ساخت استراکپر فلزی با روکش گالوانیزه گرم و چرثقیل برقی ۲ تن ، پس از اتمام شوک دام توسط بالابر الکتریکی لاشه و قلاب مخصوص (قلاب خونگیری) که به یکی از پاهای دام بسته میشود آنرا به صورت عمود به بالا برده و به خط صنعت خط خونگیری منتقل می نماید. سپس ذبح با رعایت مسائل و موازین شرعی اقدام به ذبح می نماید.
    • ایستگاه سوم :خط برقی پس از دریافت دام شروع به حرکت می نماید و خون دام به حوض خونگیری منتقل شده که بوسیله دریچه های مخصوص ذخیره منتقل و توسط ایرگان (تفنگ بادی) به دیگ پخت رفته و توسط بخار پخت میگردد . لازم به ذکر است که از خون پخته شده در صنعت طیور و ماهی استفاده می گردد.
    • ایستگاه چهارم : خط مجاور خونگیری قرار دارد که توسط اپراتور مربوطه و بالابر الکتریکی دام را بصورت دوپا با ۲ عدد قلاب تحویل ایستگاه بعد می نماید که دراین مرحله پیش پوست کنی و قطه قلم دام توسظ قیچی هیدرولیکی انجام میشود .
    • ایستگاه پنجم : برای جدا نمودن پوست اووینچ مخصوص با زنجیرهای مربوطه ویا پوست کن هیدرولیکی که زنجیر حول محور طبلک تعبیه شده می چرخد و پوست را جدا نموده و دو اپراتور مربوطه با بالابر پنوماتیکی موجود خود را به ارتفاع بالا روبروی دام رسانده و با چاقوهای پنوماتیکی مخصوص دیواره و کناره پوست را آزاد تا از چسبیدن پوشت به گوشت جلوگیری نماید.
    • ایستگاه ششم : در این ایستگاه کشتارگاه دام سنگین پس از جدا نمودن پوست ، جناق سینه به وسیله اره برقی برش داده شده و در ایستگاه بعدی شکم دام برش خورده ، شکمبه و امحاء و احشاء از شکم خارج میشود .
    • ایستگاه هفتم شقه کنی : در این ایستگاه برای سهولت از جک پنوماتیکی برای بازکردن پای دام و از اره برقی شقه کن که اپراتور خود را بالابر پنوماتیکی تا بالاترین نقطه برای برش و شقه کردن رسانده و برش را انجام داده و لاشه را به دو شقه مساوی تقسیم می نماید.
    • ایستگاه هشتم بازدید دامپزشک : دامپزشک پس از معاینه و نداشتن بیماری دام سالم را تایید و درصورت داشت بیماری از ورود به ایستگاه بعدی جلوگیری می نماید و لاشه پس از انتقال به لاشه سوز معدوم می گردد.
    • ایستگاه نهم شستشو : در این ایستگاه کشتارگاه دام سنگین کابین شستشو با نازلهای مربوطه و شیربرقی و چشم الکترونیکی شروع به شستن لاشه می نماید که پس از شستشو وزن کشی لاشه انجام می گردد و پس از آن لاشه به پیش سرد که در قانون جدید دامپزشکی تمامی کشتارگاه های ملزم به رعایت آن میباشد منتقل و پس از ۲۴ ساعت در دمای ۲ تا ۶ درجه سانتیگراد به بازار عرضه می گردد.

    نکته : با توجه به علاقه به ما ایرانیان به مصرف گوشت گرم و احتمال سرایت تب کریمه کنگو به انسان ، حتما پس از کشتار ، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال قرارداده سپس بسته بندی ویا مصرف نمایید.

    شرح مختصری از کشتارگاه دام سنگین

     

    1 دیدگاه

    1. خليفه گفت:

      میخوام کشتارگاه بشازم در نقطه صفر مرری استان سیستان بلوچستان شهرستان سراوان روستایه ناگان کشتارگاه صنعتی ۱۵۰ راس دام سنگین و ۵۰ نفر شتر و ۲۵۰ راس گوسفند با بستبندی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *